Framtidens chefer digitaliserar

Nyligen avslöjade Hyper Islands VD Johanna Frelin att skolan nu satsar på en ny utbildning i digitalisering för chefer. Bakgrunden är att hon sett att många konsumenter konverterat till digitala tjänster och att de nu förväntar sig att företagen speglar dessa behov. Tyvärr finns digitaliseringen och kompetensen oftast bara längre ned i organisationen, istället för att strategiskt stödjas i ledningens vision. Vi behöver en bättre samsyn för att hänga med!

Johanna Frelin fortsätter med att uttrycka sitt stöd för mer progressiva avdelningar inom Svenska organisationer, som sysslar med strategisk digitalisering och styrning. Nya agila arbetssätt och digitala affärsmöjligheter ingår bland annat i deras nya kurspaket. Hon säger också att ett arbete med modernt ”intraprenörskap” inom stora, gamla organisationer kan hjälpa dem att konkurrera med nya och snabbfotade entreprenörer på marknaden.

Se hela klippet här: Gomorron Sverige – Framtidens chefer är digitala


Martin Wallström från IDG.se skriver även att det finns en kompetensbrist på många företag som vill digitalisera. I många fall lyckas de inte tillräckligt bra om deras VD inte är drivande i frågan. Det är knappt en femtedel av företagen som klarar av att hålla tidsplanen för sin digitalisering och oftast är det marknadschefen som får driva digitaliseringen.

Dagens fråga: Vilka digitaliseringsfrågor arbetar ni med i din organisation?

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s