Social Media i förändringsarbete

Nya teknologier, nya villkor, omorganisation och andra förändringar kan väcka panik hos medarbetare på organisationen. Förändringar tar människor från deras ”comfort zone” och därför är förändringsmotstånd oundvikligt. ”Lugn, bara lugn” vill kommunikatören säga till medarbetarna på företaget, men top-down-kommunikationen hjälper inte på alla plan.

Nu pratar man mycket om sociala medier som ett instrument för marknadsföring och kontakt med kunder, men social medier som ett verktyg för Change Management har inte slagit igenom än. Varför är det så? Är det för att det ger medarbetarna för mycket makt?

Kanalisera engagemanget hos medarbetarna 

Sociala medier sprider information genom olika kanaler och i olika riktningar, inte bara från ledningen till managers. Korta meddelanden och inlägg i mikrobloggform skulle kunna engagera kollegor i förändringsprocessen, då det är ett lättare medium som tillåter mer aktivitet, misstag och dialog. Då skapar kommunikatören nya möjligheter att få feedback direkt, vilket förenklar och skapar mer förtroende till förändringsprogram och ledning.

Bygg upp en kollaborativ kultur

Genom att dela real-time erfarenheter inom organisationen skapas förutsättningar för att acceptera alla delar i förändringen – processer, tjänster, nya arbetsrelationer eller policyer. Sociala medier blir en mötesplats för medarbetarna för att dela tankar och förslag med socialt stöd. Genom kommentarer, inlägg och meddelanden genereras idéer som kan underlätta förändringsarbetet och anpassas till varje medarbetares oförutsedda reaktioner. Veckokommunikation i mail passiviserar och kan upplevas som ett utdraget remissarbete.

Skapa en effektiv och dubbelriktad kommunikation

Kom ihåg att delta aktivt i diskussioner med medarbetarna! Kommentarer på forum eller likes i den slutna företagsgruppen på Facebook kan bli en nyttig informationskälla och startkabel för delaktighet. Det är få som vågar vara först med att peka på negativa aspekter i förändringsprocessen, så stöd alla typer av aktivitet. Medvetenheten om problemen är det första steget till en bättre lösning. Sociala medier behöver inte bara användas för att uttrycka sina idéer och bekymmer, utan också till att få relevanta svar från ledningen och kollegor om förändringsarbetet. Se bara på den senaste tidens kundtjänst som flyttat till sociala medier!

personal-260581_1280

 

Belys fler gemensamma erfarenheter 

Det är viktigt för medarbetare att förstå VEM det är som initierar och genomdriver förändring. Glöm inte bort att visa din personliga sida. Med hjälp av sociala medier och användardrivna plattformar som YouTube och Vimeo kan ledningen skapa korta klipp och infomercials för att förklara förändringsprogrammet. Du kan t.ex visa visionen om hur nya teknologier och arbetssätt skulle se ut när de blivit implementerade på arbetsplatsen.

Intern branding

Många företag ägnar inte tillräcklig uppmärksamhet åt intern branding. Sociala medier kan hjälpa till att förbättra den situationen. Interna sociala nätverk främjar diskussioner om företagets mål, principer, värderingar och visioner. Användarna sprider även dessa samtal inom hela organisationen, inte bara”uppifrån och ner”, utan också horisontellt mellan organisationens enheter. En konsoliderad företagskultur är lättare att jobba med!

emotions-245453_1280

Kort sagt lyfter sociala medier fram fler interaktionsmöjligheter och åsikter som annars hade blivit ett informellt motståndsbrus. Det är lättare att engagera sig och få direkt feedback, vilket kan hjälpa medarbetare att komma över sin osäkerhet för situationen lite snabbare!

Har du någon erfarenhet av sociala medierörelser som upptagits på arbetsplatsen?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s