Enkla tjänster toppar listorna

I en komplex värld ökar behoven för enkla tjänster. Allt ska gå snabbt att förstå, betala för och få hjälp med, var du än befinner dig. Siegel + Gale har undersökt varumärkens simplicitet under 5 år och hittat det som kännetecknar toppkonkurrenterna från 2014. Nu tipsar vi om hur vi förenklat vår UX och vem som kan hjälpa ditt företag med detta!

På undersökningens hemsida simplicityindex.com finns statistik för Sverige. Det ser ut som att listan inte bara befolkas av enkla tjänster, men också av företag som marknadsförts med videoreklam och lätt känns igen. Visste ni att Blocket.se annonserar jobb och bostäder? Företag som gör saker mer tillgängliga för kunden behöver inte ens producera något själv!

Vad är det då för områden som är viktigast att förenkla det närmaste året? Det har nyligen diskuterats på Reddit vid minst tre tillfällen i år. Vi har plockat ut följande digitala brister!

1. Formulär och avtal som ska laddas ned, skrivas ut, skrivas på, faxas, skannas eller postas.
Lösningen: Tillåt digital signering via Adobe PDF (PAdES), intern e-mail eller mobilt Bank-ID.

2. Rekryteringssystem som tar tid, kräver manuell input från kandidater och ogillar mobilen.
Lösningen: Importera data från Linkedin eller Arbetsförmedlingen, eller arbetstesta på nätet.

3. Hemsidor som bara fungerar i IE, laddar segt, eller inte lagrar ifylld info när något gått fel.
Lösningen: Responsiva hemsidor som klarar av segt internet och kan komma ihåg ifylld info.

pingdom

4. Företag som gömmer sina affärsmodeller bakom långa historier om deras företagskultur.
Lösningen: Kunderna är ofta mer intresserade av hur saker kommer gå till och vad priset är.

5. Företag som slarvar med kontaktpreferenser och tider på sina hemsidor & sociala medier.
Lösningen: Lägg ner mer tid på att snabbt kunna hantera förfrågningar via alla era kanaler.

Vad gör vi för att förenkla CIRO Connections?

Vi började med ett kommunikationsprojekt för vårt företagsvarumärke på webben. Kort sagt förenklade vi förståelseresan dit med fler visuella steg och ett lättare koncept. Dagens förenklingar handlar mycket om att tidigt kunna demonstrera nya prototyper till våra kunder. Där blir ofta prediktiv behovsanalys och rätt dataintegration högt prioriterat.

Morgondagens utmaningar ligger i att kartlägga fler grafiska behov hos våra slutanvändare. Det innebär exempelvis att administratörer ska få skräddarsy gränssnitten mot medarbetare och klienter, så att de känner sig som den prioriterade målgruppen. Det innebär även att vi behöver kommunicera mer med infographics och resultatdiagram, samt enklare knappar.

För att enkelt kunna överblicka behov och åtgärder prövade vi effektkartläggning®.

Effektkarta-ciro

Klicka på Effektkartan för att se den i fullstorlek. Här har vi visuellt presenterat ett antal behov som vi tror  att olika slutanvändare kommer vara intresserade av. Målet är att det ska kännas som att man i CIRO kan arbeta i företagsvisionen, och inte bara mot närmsta chef. Den här metoden lärs ut av Inuse AB som har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Metoderna Effektstyrning och Effektkartan ägs av Inuse och används även av konsulter på plats. Missa inte deras tre spännande utbildningstillfällen som anordnas under hösten 2015. Först ut är utbildningen i Effektkartläggning, som hålls i Stockholm den 1:a Oktober. Är det lite för kort varsel för dig? Kurstillfället efter hålls den 5:e November i Stockholm. För våra vänner i södra Sverige hålls ett kurstillfälle den 10:e December i Göteborg.

Ange rabattkoden CTO10% när du anmäler dig till effektkartläggning så får du 10% rabatt!

inuse-utbildningar

Det här inlägget skrevs på initiativ av CTO Consulting för att främja enklare UX och digitalisering.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s