LEGO: Mångfald bygger en innovativ kultur

Det är svårt att tro att LEGO nästan gick i konkurs för 10 år sedan. Vad gjorde företaget för att vända sina utmaningar till succé? Idag berättar vi om deras nyckelstrategi! Planen innebar att utöka mångfalden i olika former för att stärka kreativiteten. Samtidigt gör det innovation till en mer naturlig och organisk process på företaget. Här är fyra nyckelområden:

1. Mångfald i rekryteringen
LEGO betonade i sin vision att börja anställa personal med olika bakgrunder, för att just främja kreativitet och innovation inom organisationen. För tillfället fokuserar det danska storföretaget på jämställdhet. De har en femårsplan som går ut på att rekrytera fler kvinnor till ledningspositioner. Deras resonemang är att människor med olika kulturella bakgrunder och mentalitet bidrar till en dynamisk och innovativ arbetsmiljö. Det håller vi med om!

2. Mångfald i teknologisk expertis
En av faktorerna i LEGOs starka varumärke är att leksaksföretag alltid ska kunna erbjuda nya spännande produkter. För att säkerställa ett konstant flöde av nya leksaker ser de till att det finns mångfald i färdigheter bland medarbetarna – allt från marknadsförare till managers. Genom en mångfald av talanger och perspektiv på LEGOs varumärke blev det möjligt att utveckla nya och intressanta produkter som datorspelen Lego Fusions och Portal Racers.

inclusion_and_the_benefits_of_diversity_in_the_workplace1-resized-600.jpg

3. Mångfald i communityns engagemang
Genom crowdsourcing i plattformen ”LEGO Ideas” fick företaget en bra möjlighet att engagera sina kunder och förstå deras efterfrågan. Den öppna innovativa plattformen låter kunder skicka in sina idéer för nya leksaker. Skaparna får sin idé realiserad och skickad till brevlådan om kampanjen får 10,000 följare på 365 dagar. Detta koncept har givit publiken en chans att skapa inkluderande typer av LEGO-leksaker. Ett av förslagen var testkonceptet ”Forskningsinstitutet” med modeller av kvinnliga forskare. Det inspirerar till jämställdhet!

4. Mångfald i kundrelationer
Studenter vid Wisconsins universitet genomförde en forskning på 600 LEGO-set för att identifiera vilka sociala budskap leksakerna innehåller. De upptäckte att LEGO nästan bara marknadsfördes till pojkar och inkluderade väldigt få kvinnliga figurer. I respons lovade VD Steve Lines att situationen skulle förändras. Han erkände att det verkligen fanns flera manliga minifigurer än kvinnliga i deras sortiment. Känner ni igen det mönstret också?


LEGO är nu accepterat i hela världen. De valde gula och röda färger till figurerna för att inte återspegla något etnicitet. Då skulle barn från hela världen kunna relatera till äventyren.

Mångfald har blivit ett centralt element i LEGOs förändringsprogram och har bidragit till olika riktningar för företagets utveckling. Deras case kan man se som en rekommendation, att inte bara försöka hitta likadana människor att omge sig med. Det är ännu viktigare att vara öppen för en mångfald av talanger, kulturer och inställningar. Tack för att ni deltar!

3

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s