Vårt recept för en bättre hemsida

En webbsida för ett företag är som en virtuell flygplats för eran kommunikation. Den blir grunden som samlar ihop företagets budskap, tjänster och produkter för dina besökare. Hemsidans struktur ska även guida dem till rätt information. Den blir samtidigt ett visitkort, samt ett instrument för kontakt som snabbt kan skapa ett bestående intryck hos publiken.

Många bra företag och organisationer har fortfarande gamla webbsidor med tråkig design, obekväm navigation och långa texter. Varför är det så? Kanske tror man fortfarande att det är svårt att bygga en modern och snygg webbsida. Eller så är man rädd att medarbetare och befintliga kunder är negativa till förändringar i sig. Var man ska börja är också en svår fråga.

how-difficult-to-design-user-experience

Webbdesign handlar om vem som får göra tankearbetet. Blir det designteamet, eller användarna?

Jag och min kollega Eric Gulve lyckades bygga den här sidan med en veckas halvtidsarbete. Vi jobbade hårt med kärnupplevelsen av sidan och lärde oss samtidigt att skapa innehåll med nya verktyg. Från mitt perspektiv så har vi löst flera av utmaningarna från den gamla webbsidan och skapat en ny plattform som bidrar till CIRO’s kommunikation och utveckling.

Tankesättet som hjälpte oss med utformningen handlade om att snabbt kunna testa våra idéer i en livemiljö. Din första design håller sällan hela vägen, så vi reviderade flera gånger. En viktig del av processen är att snabbt kunna skapa prototyper att interagera med. Därför valde vi WordPress, som ger dig gratis teman och widgets med statistik för sidor och länkar.

FINAL user-centered-design2

1. Ett klart budskap som binder samman kanalerna. Varje företag borde ha ett koncept som företaget stödjer och som inspirerar alla delar av verksamheten. Denna grundläggande idé borde finnas närvarande i alla kanaler som företaget använder. Företagets webbsida är ofta landningsplatsen för dina kontakter och därför borde konceptet vara som starkast där.

Ett koncept formar alltså vårt sätt att tänka och agera. Budskapet ”Change management” blev det koncept som guidade oss när vi valde tema för webbsidan, strukturerade rubriker och designade bilder. Konceptet lät oss även associera mer abstrakt och känslomässigt när vi jobbade med designen och det utvecklade vår kreativa idébank. En mer mänsklig design!

2. Tekniska möjligheter. WordPress är perfekt för att bygga prototyper av din webbsida. Alla instrument är välintegrerade och det finns mycket inspiration att hämta för skapandet av en kreativ plattform. Både Eric och jag hade även arbetat med WordPress förut vilket underlättade arbetet och ökade vår effektivitet. Tekniska utmaningar löstes dessutom snabbt eftersom WordPress har forum och support med bra informationskällor. Tack för det!

Dagens tekniska möjligheter ger oss instrument att prova våra idéer och dela dem med andra. Prototyping hjälper oss se om läsarna landar rätt i vår flygplats och om de går därifrån med rätt vägbeskrivning. Tack vare WordPress trygghet var vi inte rädda att något skulle köra fast. Jämförande av revisioner var enkelt. Skapande av innehåll och webbstatistik var tillgängligt för oss båda, så vi sparade tid på att kunna bidra och utvärdera samtidigt!

Print

Att ha ett väl formulerat koncept som återspeglar organisationens värderingar är redan ett stort steg. Vårt recept för att utveckla en ny webbsida är att utgå från ett sådant koncept och låta det guida navigationen. Hur passar budskapet till organisationens tjänster? I vilken ordning behöver användaren utforska sidan för att förstå? Är budskapet lätt att förklara i en webbmiljö som lutar sig mot kort text, infographics och video? Det är frågorna som man borde ställa till sig själv och sina medarbetare för att lyckas med sin responsiva design.

Ekaterina SamoylinaVar inte rädd att prova. Dagens teknologi är skapad för att du tryggt ska kunna förverkliga dina idéer! Framtidens kundbeteenden är redan här och nu har du en chans att skapa dig en unik webbdestination som lockar fler besökare. – Ekaterina Samoylina, Marknadskommunikatör och PR-ambassadör för CIRO Connections

För fler tips om hur du kan förbättra kvaliteten i fem steg, läs vår blogg om OPDCA.

Lämna en kommentar