Case study: Social rekrytering

Idag kan vi beskriva resultaten av vår nya rekryteringsprocess, som nu blivit en mall i CIRO! Fallstudien utformar vi för enkelhetens skull som en intervjuartikel. Vi berättar bland annat om fördelar och nackdelar med att förlita sig på rekrytering i sociala medier. Läs mer…

socialhire

Det första vi lade märke till var att flera av toppkandidaterna hade hittat vår jobbannons via Facebook-grupper, till och med innan vi själva hunnit publicera dem där. Det finns alltså en möjlighet att folk delar vidare relevanta annonser på egen hand. Vad bidrog till detta?

Jag använde storytelling i vår annons för att personer med rätt typ av erfarenhet skulle känna en emotionell koppling till annonsen. Det verkade inspirera kandidaterna till att ge bra tematiska exempel istället för att bara fokusera på nyckelord. Jag tror definitivt att short stories hör hemma i sociala mediers delningsklimat, samt att kontakter lättare kan känna igen och ge bra referrals på det sättet. – Eric Gulve, Rekryterare: CIRO PR

Här är ett exempel på en jobbannons som med humor fick ett stort genomslag i sociala medier.

Vad är då kärnan i social rekrytering, och hur ökar det talangers intresse? Annonsen vi använde satte fokus på att beskriva personen vi skulle se upp till. Den berättade även hur vi trodde att deras kvaliteter skulle komma till användning i varje arbetsuppgift. Intrycket vi var ute efter var att läsaren tidigt skulle kunna avgöra om de eller någon annan passar jobbet. Sociala medier handlar om bekräftelse, samt att tilltala och mobilisera flera typer av läsare. Det är också viktigt att snabbt hantera kandidater innan de tröttnar och går vidare mentalt.

Det här ett mönster vi ser varje dag i sociala medier. Det innehåll som engagerar flest människor är artiklar med en personlig ton, som lägger korten på bordet och vågar ta ställning. Starka kandidater har hög integritet och lägger inte ned tid på vaga annonser eller lata rekryterare. Därför bör vi investera vår tid bättre. – Eric Gulve, Rekryterare

Som videon ovan berättar finns det många rekryterare som fortfarande gör som på 60-talet. Problemet med headhunting är att dagens medier är mättade med budskap som försöker komma åt dig. Den naturliga utvecklingen är att läsare filtrerar bort störande interaktioner och dras till innehåll som bjuder på sig självt. Någon som lämnar sitt jobb på grund av en headhunter kan antagligen göra det igen. Referrals når utanför boxen och stannar längre.

Men hur såg egentligen vår kandidatpool ut, kanske du undrar? Trots att vi var ett litet företag, med svaga onlineprofiler och en junior PR-annons, lyckades vi få in 11 ansökningar varav 6 hade mer än efterfrågad kvalificerad utbildning. Fyra av dessa var flerspråkiga med masterexamen, där tre även hade internationell erfarenhet från flera slags PR-kampanjer. Administrationen av rekryteringsprocessen designades i CIRO och följdes utan problem.

rekrytering

Här kan du se vår resa från idé till första dagen på jobbet, det tog bara 3 veckor. Kandidaten vi anställde passade så bra att hon kunde börja 4 dagar efter ansökan. På sina tre veckor som marknadskommunikatör har hon nu hunnit designa en kommunikationsplan i 10 steg. Båda processmallarna har redan fått intressenter och blir färdiga till Augusti. Du kan ansöka om ambassadörslicens redan idag!

Jag blev glatt överraskad när social rekrytering gav oss så många relevanta kandidater att välja mellan. Med en så målstyrd screeningprocess gick det snabbt att filtrera fram en talent pool och skicka personliga svar till varje sökande. Intervjuguiden följde flera nationella riktlinjer och kryddades med motivationsfrågor kring kultur och best fit. Vår VD kunde utan problem följa processens gång oavsett om han var på kontoret eller inte – Allt tack vare CIRO. Dessutom kan vi visa upp allt direkt! – Eric Gulve, Rekryterare

Det finns såklart även nackdelar med att förlita sig på sociala medier i rekryteringen. För det första så är timing en väldigt stor faktor i om din annons ses av rätt personer eller begravs i vimlet. Dessutom måste du jobba noga med grafisk profilering som hjälper din annons att fånga ögat. Länkar till platsbanken kan få obeskrivligt fula förhandsgranskningar så du borde även skräddarsy en annons för din egen företagsblogg. Bra SEO är livsviktigt, både för platsbankens sökmiljö men också för externa sökmotorer och boolean-sökningar. Har du inte redan erfarenhet av detta så är det dags att börja, för det gynnar alla företag.

Om en förstagångsrekryterare som jag kan klara av social rekrytering så kan nog ni också! Eftersom vår toppkandidat gick igenom introduktionsövningarna snabbare än förväntat kunde vi direkt sätta igång med förbättringen av CIROs kommunikation. Både akademisk och praktisk erfarenhet kunde illustreras och strategiskt planeras ut i vår webbmiljö. Här berättar vår nya marknadskommunikatör själv om sin kandidatupplevelse och vad vi lyckats uppnå. WordPress-sidan du ser framför dig skapades till exempel med en veckas arbete!

Ekaterina SamoylinaAnnonsen som jag hittade i en Facebookgrupp var lätt att läsa och jag förstod snabbt vilka arbetsuppgifter det handlade om. Jag blev positivt förvånad över att ha fått svar och inbjudan till intervju redan nästa dag. Under intervjun fick jag klara frågor från rekryteraren vilket hjälpte mig att bilda mig en uppfattning om positionen. Hela rekryteringsprocessen gick snabbt och enkelt, två dagar efter intervjun kunde jag börja jobba med kommunikationsplanen – Ekaterina Samoylina, Marknadskommunikatör (se min kandidatprofil)


Eric GulveVi kan även visa upp feedback från en av våra Skype-intervjuer, som bland annat ledde till en avslappnad men intressant diskussion om automatisk kundmatching för mjukvaruföretag. Vi hoppas att vi kan samarbeta på det området i höst och tackar för all positiv feedback! – Skrivet av Eric Gulve

I apologize for the delayed answer, here is some feedback (much better than expected).

– How accurate was our job description in the job advert?      4
– How fast have we been able to reply to your application?     5
– How well have you been treated in a personal manner?        5
– How professional  have we been during the process?             5
I’d gladly stay in touch and hope to be considered for future openings. – Kandidat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s